måndag 21 februari 2011

Skidresa till Mt. Naeba

I helgen var det skidläger med KDDI som gällde. Vi åkte bil i ca 5 timmar till ett område i Niigata-prefekturen som kallas Mt. Naeba.

View Larger Map

Vi kom att bo i en liten skidloge enligt japansk modell (ryokan) vilket kom att innebära japansk futon på golvet när man skall sova, japansk frukost (fisk, ris, misosoppa, grönsaker, kallt(!) kokt ägg, nattu (vägrade äta) och ständigt återkommande grönt té). Middagen var dock god, även om den var på samma tema. Kvällen innebar även en nomikai men vis som jag är, 29 år och allt, drack jag endast två öl och ville vara vid god vigör för dag två i backen.
Tjejerna här lägger ner möda på sina naglar. Ofta säsongsbetonat.
Vårt rum. Min sovplats med röd/gula-filten. Typiskt japanskt tébord med fotvärmare under.
Skidåkningen var bra, det var mellan -1 till +2 grader och strålande solsken mesta av tiden. Liftsystemet sträckte sig över flera dalar och man kunde åka från ena sidan till den andra på ca 50 min. Bra backar och framförallt bra snö. Inte så mycket puderåkning men väldigt sällan isigt. Väldigt skönt att ramla m.a.o.

Resans skräll var dock min hyra av bräda + skidkläder. Snowboarden var det iofs inget större fel på, bindningarna behövde dock service efter en dag. Däremot fanns det inte riktigt något stort utbud av kläder i min storlek så jag fick helt enkelt ta det som fanns. Det som fanns var en skidoverall från en svunnen tid, i trendenligt hundtandsmönster i mörkgrönt, brunt och äggskalsvitt. Kort sagt, jag såg ut som något från 80-talet och det enda som räddade min ära var att jag var en av de bästa åkarna i pisten.

Det och att jag hade köpt nya skidglasögon som hade spegelglas. Ingen kommer känna igen mig, någonsin.
Kono-san, Ishizaki-san
Gerende magic!
Ishizaki-san, dokumenterar allt med sin videogadget.
Giant stomp!
Ishizaki-san, Giant pose.
I skidlogen fanns det så klart även en onsen och den brukades efter en lång dags skidåkning. Onsen här verkar vara lika vanligt som bastu hemma. Jag gillar dock onsen så starkt att jag gärna ser att det fenomenet tas till Sverige.

Trevlig resa, trots 5 timmars bilfärd (inkl köer) hem till Fujimino. Nyvitaliserad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar