torsdag 6 januari 2011

Kyoto med Helena

Den 29:e-31:a dec åkte jag och Helena till Kyoto för två nätter i Japans kanske mest historierika stad. För att ta oss dit hade Helena införskaffat ett JR Railpass och jag köpte en vanlig biljett. Nära inför nyår är det många japaner som åker hem till sina släktingar och familjer varav Tadashi hade varnat oss att det kan vara köer och att det kan vara så att vi får vänta på nästa tåg.

Det visade sig vara en hel del människor på perrongen och mycket riktigt missade vi det första tåget (fullt) men det gick alldeles utmärkt med nästa.

Vi åkte med Hikari Shinkansen (N700) och fick två non-reservered seats i vagn 4. Shinkansen är som alla vet ett snabbtåg och var mycket behagligt att resa med. Inför min resa frågade jag på nätet vad jag inte skulle missa och snabbtågen levde upp till sitt rykte. Shinkansenspåren är dessutom lagda så att tågen skall ha långa raka sträckor där farten kan hållas hög länge vilket gjorde att vi kom fram till Kyoto ca 3 timmar senare. Tadashi hade ordnat ypperligt boende på ett business hotell (Hotel APA, notera namnet) och Helena var särskilt glad över att frukosten var inkluderad.

Vi fick möjlighet att se Kinkaku-ji (Gyllene paviljongen), Ryōan-ji (the zen stenträdgård i japan) och Fushimi Inari Taisha (1000 portar på ett berg) samt lite vanlig gå-runt sightseeing.
Kinkaku-ji.
Japansk önskebrunn.
Zenträdgården
Japansk tv-underhållning under en middagspaus. Fyra deltagare med hjälm och en krok som sitter fäst i näsan. I andra änden av snöret finns en kort som successivt fylls på med 0,5l vattenflaskor. Verkade dra ganska ordentligt vid 2,5l..
I början av vandringen genom 1000 portar.
Jag köpte en vandringskäpp av gumman. Folk bor på berget och livnär sig så klart på besökarna.
Mitt i vandringen. Helena är måttligt glad att gå i oändliga trappor men jag trivdes!
Vi åt avslutningsvis lite Soba med Tadashi på stationen och åkte sedan tillbaka mot Tokyo för att fira nyår. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar