lördag 15 januari 2011

Sista dagarna och min födelsedag

Så, efter mycket resande fram och tillbaka norr- och västerut vid nyår så kom då vardagen tillbaka. Jag var på kontoret och jobbade och Helena var inne i stan och turistade. Vi åt middag i Tokyo och kom oftast hem  efter kl 23. På onsdagen åt vi middag med en annan Tadashi som jag träffat genom YCN och hade väldigt trevligt. Vi passade på att åka upp i Sunshine 60 Tower och titta på Tokyo om natten från 59:e våningen.
Lagom romantiskt på 59:e våningen.
Fort går det.
På torsdagen tog jag med Helena till Shinjuku Tower Park Hyatts New York Bar. Många ord som helt enkelt refererar till samma bar som användes i filmen Lost in Translation. De hade även ett litet jazzband som spelade och en kvinna som sjöng väldigt bra. Vi tog några drinkar och lite snacks till. Snacksen var imponerande välgjorda med lövtunna bananskivor (på längden!) som var lätt friterade och sedan spritsade i socker samt någon sorts bönor som var tandorii-marinerade. Gott!

Fredagen tog jag ledigt och vi spenderade dagen i Ameyoko. Ett marknadsdistrikt med många trevliga små prylaffärer (vapen, väskor, klockor, rockar, parfym) och jag lyckades köpa en ny träningsväska i skinn samt lite julklappar. Helena hittade också lite roliga prylar och vi åt lunch på en kaiten-sushi. Under lunchen lyckades jag beställa in laxsushi till Helena och gjorde detta på klockren japanska. Detta gav mig leenden från närsittande japaner som tydligen uppskattar att turisterna kan beställa ordentligt.

Senare under kvällen åt vi middag på en izakaya med min vän Martin och vår gemensamma kompis Chisako och följde därefter upp med att introducera Helena till japansk karaoke. Jag och Martin sjöng oss lätt hesa (mest Martin) och jag har cementerat min nya karaokefavorit: Elvis - Viva Las Vegas.

Lördagen den 8:e januari, min födelsedag, fick jag ett glatt födelsedagsgodmorgon från Helena och presenter på sängen (ingen frukost på sängen dock så jag måste lära min flickvän lite födelsedagsetikett inför nästa gång, eller hur?). Jag fick i alla fall en fin slips och ett par manschettknappar som jag fick omedelbar användning för. Nästa punkt på schemat för dagen var nämnligen att åka iväg till Excel Air vid Urayasu Heliport. Jag hade bara sagt till Helena att jag hade ett hemligt äventyr planerat och att vi skulle vidare till en restaurang efter det.

Det som kom sen var alltså en 30 minuters helikoptertur över Tokyo med en extra svängom runt Tokyo Sky Tree och solen stod fortfarande så man såg staden väldigt vackert. Vi hade dessutom sådan tur med vår bokning att vi fick helikoptern helt för oss själva och vi kunde därför få varsin fönsterplats. Flera par väntade i loungen när vi kom tillbaka så det blev väldigt lyckat med bara vi två.








Tadashi från KDDI hade hjälpt mig boka bord i Ebisu Garden Place på en italiensk restaurang (på 39:e våningen) och sett till att vi fick ett bord vid fönstret med utsikt över Tokyo Tower. Det blev en sexrätters middag med ett glas Dom Perignon till förrätten, obekant men gott glas vitt till huvudrätterna och en "Happy Birthday Oscar"-dekorerad efterrättstallrik. Kyparen sjöng även Happy Birthday när han kom in med sista rätten och det var tydligt på de kringsittande paren att det här var en populär restaurang för att fira någons födelsedag.

Hemåt och packa klart Helenas väska, sova, vakna, frukost, åka till Narita Airport, väska övervikt, packa om, ta farväl vid säkerhetskontrollen, åka hem, somna på eftermiddagen och sov sedan nästan fram till nästa morgon. Söndagen slappa och starta om inför kommande vanliga veckan. En otroligt skön och välbehövd tid tillsammans med Helena och sedan slut. Bra nyårssemester.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar