tisdag 1 mars 2011

Ännu en helg i en stad som ger ett rus av att gå på gatorna

Igår var det tre olika evenemang inplanerade; Walters avskedsfest, Iains födelsedagsfest och nattklubben Blacklist.

Kvällen inleddes redan kl 16 med att jag anlände till Ikebukuro. Eftersom samlingen inte var förrän strax efter sex i Shibuya blev det en kort svängom i området där jag inte sightsee:at så mycket ännu. Till min överraskning hittade jag ett kaiten-sushi och tog lite snabb förmiddag där. Förmiddag är ordet för det var ju egentligen inplanerat att det skulle vara middag på Walters fest också.

Hur som helst, sushi är alltid gott och jag drog mig mot Shibuya runt sex och hittade Walter väntades vid Hatchiko. Resten av gänget anslöt och vi blev ca 10 personer som drog till ett ställe kallat The Lockup. Jag hade läst om det stället och tidigare planerat att jag skulle gå dit medan Helena var här. Nu blev Helena lyckligtvis lite skeptisk till idén och vi åt på ett annat ställe då. The Lockup är en häftig restaurang om man vill ha lite nöjesparkskänsla över middagen men det var bra att Helena pushade lite kvinnlig intiution. Det var inte direkt romantiskt, som ett spökhus med servitörer och matmöjligheter, men hade sin underhållning.

Det vanliga nomihodai gällde. 120 min (klockat av personalen) av all you can drink och en fast meny för det vi beställde. Nu skall det sägas att den svenska studentmentaliteten om att man kanske tar en eller två drinkar extra om man vet att det är fritt dricka inte riktigt gäller här. Alla tar ca 3-4 drinkar under tiden man sitter där och med ett pris på 3000yen så är det väl ungefär vad man skulle lägga på en nation i Uppsala för samma mängd mat och dryck.

Fejkrymningar, hemska masker och ett digitalkort (som framkallas under middagen) och Walters avskedsfest blev en mycket trevlig upplevelse.

Näst upp: Iains födelsedagsfest. 30 år och en mycket trevlig tjomme från Skottland. Han hade hyrt en mycket liten klubb (ca 30 kvm) som var sparsamt inredd med lite finurligheter här och var.

Vidare på kvällen mötte jag upp med lite folk från YCN på en liten karaokebar och vi drog vidare till något ställe som heter Beat. Det var väldigt mycket indie-musik och det är inte riktigt min kopp té.
Det här är allt, jag står vid baren och tar kortet.
Efter Beat drog vi killar i gänget vidare till ett ställe som heter Gas Panic. Din vanliga klubb med alldeles för mycket street-attityd. Värdelöst. Första tåget hemåt och sen i säng.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar