fredag 4 mars 2011

Def Tech konsert

Igår fick jag ett meddelande på Facebook. Det stod i korta ordalag att en tjej som heter Aiko (från YCN) hade fått biljetter till en konsert och att hon var tvungen att gå. Hon hade fått några biljetter från sitt jobb som behövdes användas och det var bråttom att boka. Det skulle väl se dåligt ut om hon kom dit ensam och hade några tomma platser runt omkring. Så det blev jag, Aiko och hennes "crush" Chun som till slut tog biljetterna.

Jag hade aldrig hört talas om bandet, Def Tech, men youtubade lite och tänkte att tja, varför inte? Jag hade inget annat planerat för kvällen och eftersom spelningen var i Odaiba som jag ännu inte hunnit besöka; kör på!

Def Tech är ett j-pop band. Youtubefilmerna får tala för sig själva. Vanligtvis inget som jag skulle lyssna på eftersom jag inte förstår vad de sjunger om. Men ja, det var en bra show och deras musik var inte helt utanför mina preferenser. Stundtals väldigt likt de ösigare låtarna från Hoffmaestro och det gillar jag. De hade dessutom en DJ 1-2 (one-two) med sig som vid halvtidsmarkeringen fick framföra några nummer helt själv på scen. Riktigt bra!

Def Tech var väldigt populära för ca fem år sedan (det här är deras The Come Back tour) och var så klart ett givet band för många ungdomar i hög- och mellanstadiet från den tiden. Detta återspeglades väldigt tydligt på publiken; nedre plan (golvet) hade unga människor i 16-24 års åldern, övre plan (balkongen) hade stolar där vi och äldre människor satt. Några familjer men även lite äldre människor. Just ja, nämnde jag att vi hade VIP-biljetter med Backstage? Aiko är "connected".


Så efter spelningen blir vi slussade ner till backstage-området, får ställa oss i en kö, duon från bandet kommer och hälsar och vi tackar för en bra show. Det hela är över på ca 1 minut, sen vidare till nästa par i kön. Vi blev för övrigt presenterade som Aiko och hennes två "funny/crazy friends". Jag är västerlänning, det implicerar att jag är crazy och/eller funny (sic).

Två timmars spelning, backstage, jag har inte hunnit sen lunch och klockan är strax innan tio. Vi tar en sen middag inne i en galleria som heter Venus Fort Odaiba. Det var nästan folktomt men lite google-bild på stället ger en uppfattning om hur det ser ut. Eh... överdyrt kitsch var väl känslan jag fick. Obs den målade himlen som ändrar om till natt någon gång i timmen.
Tåg hemåt, i säng strax innan kl 01. Tack Aiko och Chun, en överraskande bra torsdagskväll.

J-Pop i Japan, kan det bli bättre?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar