tisdag 15 mars 2011

Jordbävning = ledig?

Nu har det gått några dagar sedan jordbävningen och ni där hemma har säkert sett lite nyheter om det hela. Här borta är det rätt lugnt där jag befinner mig. Det finns mat i butikerna, vatten och värme, el och Internet i lägenheten. För att spara el kommer det vara schemalagda strömavbrott i hela Japan den kommande tiden. Tre timmar i taget kommer strömmen brytas för att ge de norra delarna av landet lite välbehövlig ström.

Jag känner av mellan 3-10 jordbävningar/dag beroende på om det är många efterskalv. Vid det här laget, när det stora skalvet uppgraderats till 9.0, känns alla andra skalv rätt triviala. Det hindrar mig dock inte från att vara på alerten när det händer något. Senast i natt vaknade jag av att huset skakade ganska ordentligt. Om jag skall dela in de lättare skalven i en ordning så är det ungefär såhär:

1. Känner vibrationer i stolen som jag sitter på. Känns ungefär som när en tung lastbil kör förbi utanför på gatan.
2. Känner kraftigare vibrationer, hör att det knakar lite i garderobsdörren. Den svajar i sina dörrkarmsskenor.
3. Känner tämligen kraftiga vibrationer, väggarna skakar och jag hör porslinet i köket skallra. Jag vaknar om jag sover när det kommer en sån här (som i natt).

Kategori 1 är vanligast, jag känner av ett medan jag skriver det här.
Kategori 2 kommer ca 1-2 ggr om dagen.
Kategori 3 har kommit ca 4 ggr sen i fredags. Det inkluderar även de efterskalv som egentligen är ännu lite kraftigare än det jag beskrivit.

Gällande kärnkraftsverket känner jag mig tämligen lugn, jag följer utvecklingen nära men har än så länge inte fått några instruktioner från Svenska ambassaden ta mig ur landet. Det enda de skrivit hittills är att de avråder folk från att resa norrut mot de drabbade områdena.

Planen är att jag skall kolla om jag hittar jodtabletter (för säkerhets skull) och stanna kvar och göra klart exjobbet. Jag har en planerad slutgiltig presentation imorgon onsdag. Jag får reda på ikväll om den kommer att hållas enligt schemat. Efter det är rapportskrivning och hemresa den 27:e mars.

I och med jordbävningen, de planerade strömavbrotten och faktumet att tågen inte går som vanligt har gjort att jag är beordrad att inte komma in till kontoret och jobba. Ingen annan kommer vara där heller så det är ingen stor uppoffring att tillfälligt svika sin pliktkänsla.

1 kommentar:

  1. Hej Oskar! råkade hitta din blogg av en slump när jag surfade.och vad kul du värkar ha det där i Japan ! Som du beskriver skalven så värkar det ju ändå inte vara så farligt.
    Aja! hoppas du har det bra och håll dig borta från den radioaktiva strålningen!/Kusin Alice

    SvaraRadera