fredag 11 mars 2011

Checklistan: jordbävning i Japan.

Ugh.. så jag genomlevde precis en jordbävning där byggnaden skakade och jag var halvvägs under skrivbordet för en längre period. Twitter blossade upp (inkl jag), nödljusen tändes i byggnaden. Den började lugnt och stegrade upp mer och mer. Google Map av epicentret.


View Larger Map
Nyheter om jordbävningen återfinns här (twitter trends), här (nyheter) och här (earthquake watch).

Några efterskalv här och där efteråt. Jag känner mig aningens rörd just nu, inte särskilt stursk efter att ha genomlevt detta. Känslan kan beskrivas som när man är på en Finlandsfärja och man börjar känna sig sjösjuk för att man inte har ett fönster att orientera sig med.

Tsunamivarning utfärdad.

Update: medans jag skriver det här slås vi av en andra bävning som känns lika stor. Mera efterskalv. Lite läskigt är det.

Update 2: Skalvet blev just uppgraderat till 8.8 8.9 på Richterskalan. Det var inte särskilt mycket i vår kontorsbyggnad som ramlade ner så vi blev väl besparade det värsta. Odaiba (i Tokyobukten) har delar som står i brand. Sendai (där jag och Helena var och turistade) har stängt sin flygplats pga sprickor i landningsbanan och alla tåg är inställda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar