söndag 17 oktober 2010

Dagsutflykt med IAESTE

Lördag, kl 09 ringer det på min dörr. Jag har inte ens vaknat. Utanför står Walter och Ahmed och frågar om jag vill hänga med till fiskmarknaden. Efter 10 sekunders tänkande säger jag självklart ja. Hepp hepp och iväg typ. Det brann lite i knutarna dessutom eftersom vi hade ett pendeltåg att passa.

Vi åkte in och skulle tydligen möta upp en med en större grupp av IAESTE-medlemmar.

Delar av den gruppen vi mötte.

Ett tempel på vägen mot fiskmarknaden. Byggt i europeisk stil.

En eventreklamare, klädd som en blandning av nytt och gammalt. (fråga inte vad)

Yes!

Vi kom in till ett marknadsstråk och det var kul att se utbudet. Mycket blandat, fisk såklart och lite matställen här och var.


Knivar.

Restaurang med plats för två sittande. Business as usual.

Jag såg skylten lite för sent.


Oklart vad kniven används till för köttyp. Flintastekskniv?
Yuki, en av arrangörerna.

Fiskmarknadsmoppe med bra flak för fisklådorna.

Fiskfenor. T.o.m japanerna visste inte vad detta användes till.


Fugu, blåsfisk i levande och normalt tillstånd. "Billig" att köpa, dyr som stryk att låta någon tillreda pga giftet som finns i någon körtel.

Mera fisk.
Maia och en kille från Iran.

Walter och Yuki.

Fiskmarknadsmoppetaxi.

Tonfisk, nyfångad och halvslaktad. Skall precis skäras upp inför publik.

Vi ser folk klädda traditionellt lite här och var på marknaden. Mycket stiligt.

Fisken vägde en hel del och kostade därefter. De själva sa en miljon yen vilket är 80.000 svenska.



Tonfiskskärarsvärdet (eller kniven).

Fisk snart tillskuren. Här tog mitt batteri slut i kameran.

Ok, så resten av dagen gjorde vi en utflykt till Edo Castle och sen till en park. Vi slutade sen på en pub som hette just "English Pub" och där var det Happy Hour. Fyra-fem drinkar senare är kl snart 22 och jag drar mig hemåt. Bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar