torsdag 7 oktober 2010

Det är inte lätt när det är japanskt

I vardagen kan det vara lite knepigt att få ordning på saker och ting när man inte förstår vare sig det talade eller det skrivna språket.

För att illustrera detta vill jag ta upp hur det är att köpa artiklar till lägenheten. Det finns en alldeles utmärkt butik där allting kostar 100 yen. Dollar store fast japansk. Där kunde jag hitta i princip allt jag behövde för att basinreda lägenheten.

Basvara som behövdes: diskmedel. Eftersom jag inte förstår vad det står på etiketten så tittar jag efter visuella signaler. "Aha! Disk som är skinande ren på bilden, detta måste vara diskmedel."

Det visade sig vara poleringsmedel.

Nästa vecka: hur jag införskaffar en mobiltelefon. Kommer troligtvis komma därifrån med ett mobilskal eller liknande.

Avslutningsvis kommer bilder från min lägenhet. Det stora gråa paketet på golvet är min säng. En klassisk asiatisk madrass.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar