söndag 31 oktober 2010

Fotboll + tyfon = sant

I lördags åkte jag till Kawasaki Stadium för att titta på Kawasaki Frontales hemmamatch mot Jubilo Iwata. Jag åkte dit med Nishara de Silva, en tjej från IAESTE som hade fått två biljetter från sin värdfamilj. Att ta sig till stadion tog ungefär två timmar med alla tågbyten och transporter inräknat. 


Vi hade avtalat tid om att träffas kl 13 då portarna till stadion öppnas, men lyckades komma dit efter många strapatser till prick kl 15. Ca 1 min efter vår entré gjordes avsparken. Perfekt timing eller vadå?


Vi hade även fått höra att det låg en tyfon utanför Japans kust och stadion låg inom radien för att påverkas av "spillvindar". Matchen skulle alltså kunna ställas in innan eller under med mycket kort varsel. 


Och vi är igång!

Halvtomt på läktarna.

Kawasakis hejarklack. De sjöng och hoppade precis hela matchen. Det var tyst i max 30 sekunder från deras håll. Inspirerande hängivelse till laget.

Nishara och jag, ca 15 min in i matchen. Regnet småpiskar in bakifrån hela tiden pga blåsten. Direkt efter bilden går jag till supportershoppen och köper regnskydd.

Matchen slutade 1-1 med ett otroligt högt tryck från hemmalaget de sista 10 minuterna. Ett skott som gick strax utanför stolpen markerade sista chansen och domaren blåste slut.

Två blåbärstomtar, precis som alla andra. Våra leenden är frysta pga iskallt väder. Mina jeans som inte fick plats under regnskyddet var genomdränkta.

Klacken hoppar och tjommar fortfarande efter avblåsningen.

Andra sidan av stadion. Precis innan avslut ser vi en hel del funktionärer göra sig redo vid utgångarna. En brytning av matchen pga vädret var tämligen nära.


Kom hem, tog ett ångande bad i världens minsta badkarsmodell, tinade och avslutade med två starka whisky. Kall men väldigt rolig dag. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar