fredag 15 oktober 2010

Utflykt till Shibuya, Harajuku och en helgedom.

I måndags var det röd dag enligt den japanska kalendern. Extra ledighet betyder utflykt. Tokyo är det självklara målet och en kollega från kontoret hängde med och var guide.

Vi tog oss in till Shibuya och Tadashi-san tog med mig till et litet hak som låg i närheten av Shibuya-crossing. Mycket tjo o tjim från personalen, mycket rörelse. Tokyo-puls helt enkelt. 4/5 av på Oscarskalan.

En helt vanlig storlek på mängden människor som vill gå över Shibuya-crossing.

Alla som har spelat lite racingspel där Tokyo är en bana känner igen sig lite här och var. Förut brukade även olika street races hållas inne i Shibuya och det här är en känd del av banan.

"Vroom vroom". Han körde ganska snabbt.

I Japan är det dyrt med reklampelare och reklamutrymme. Löses genom att göra om lastbilar till reklamutrymmen. Dessa åker omkring i stan längs populära stråk och spelar i de flesta fall även upp infomercials eller musik med anknytning till produkten.

En grind som håller onda andar ute från parken.

Oscar: go stand next to the lamppost.
Tadashi-san: it's a lantern!
Oscar: what's the differnce in this case?
Tadashi-san: a lamppost has electricity, a lantern you light with a candle.
Oscar: just stand next to the stone-thing!

Här renar man sig innan man går in i helgedomen. Man häller vatten på sin högra hand, sin vänstra hand och slutligen sköljer man munnen. 

På väg in i helgedomen/templet/shrinet. När barn fyller vissa år (3, 5 osv) klär familjen upp sig och kommer hit för att ge barnet en välsignelse. 

Alla saketillverkarna har lämnat en tunna av deras bästa sake till gudarna och templet.

Européerna ville inte vara sämre och lämnade en tunna av deras bästa vin när Japan öppnades upp för utlänningar.

Folktätt i Harajuku. Område inriktat sig mest till tjejer i högstadie- och gymnasieåldern. Mycket sött och fluffigt när vi gick gatan ner för att ta oss till KDDI Design Studio (deras produktvisningatteljé). 

H&Ms butik. Populär och dyrare än i Sverige.

Vi drog vidare till en posh galleria (tänk NK) och hamnade till slut på en liten vinbar där vi hade lite sakeprovning. Det senaste var sparkling sake och Tadashi-san var förvånad men tyckte om det. Själv var det ju nu andra gången som jag provar en ny produkt som är sparkling (första var sparkling vodka på Nobel Night Cap) så jag kände mig ganska rutinerad till det nya. Ni vet, sådär världsvan som jag är.

Jag och Tadashi-san med "bra grejer" i våra glas.

Sensationellt! Vi såg den här reklamen på vägen ut ur gallerian. Vin som serveras från en aluminiumburk. Classy! 

1 kommentar: