torsdag 14 oktober 2010

Regn och mode

När det regnar här kommer det som ett expresståg. Först inget, sen allt. Slut på ca en timme och det är helt omöjligt att förutse när det kommer tillbaka. Att ha ett paraply i sin väska är som att lägga plånboken i fickan. Alla gör det och om du är orutinerad turist (eller intern som jag) så lär man sig väldigt snabbt. Jag var helt dränkt efter 15 min promenad hem till lägenheten efter jobbet igår.

Igår var det dessutom Suit Up Day enligt ett event på facebook. Som jag skrev på min statusuppdatering är det alltid Suit Up Day här borta. Antingen är man klädd i kostym (jobbet) eller så är man klädd i en otroligt genomtänkt street smart/fashin stil (vardags) som skulle passa bra på vilken modeblogg som helst.

Här tänker alla på hur man är klädd, vare sig det är jobbet ett fritiden. Ingen som jag sett hittills har gått klädd i en sunkig t-shirt och varit allmänt likgiltig för hur han/hon ser ut. T.o.m när jag gick längs en något undanskymd gata där två wellpappslägenheter var uppslagna (läs ekonomsikt utmanade människor) hängde det inte en utan två kavajjackor med vikt näsduk i bröstfickan på sidan av lådan.

Går jag in i en butik, t.ex Ralph Lauren, har alla butiksbiträdena kostym och vita silkeshandskar när de hanterar plaggen. Går jag in på H&M, har de nästan samma standard där. T-shirtmodet är stort här, men det är ooh så fashionabelt. Alla europeiska eller amerikanska klädmärken kostar i snitt 1,5 - 2,5 ggr av priset i Sverige. Allt japanskt som vi tycker är häftigt hemma är billigare här.

Det här är Tokyo, Asiens modemecca.

Jag gillar't.

2 kommentarer:

  1. Fler liknande betraktelser! Sen har jag en önskan: upplevelse och recension av sushi! Är det som i Sverige? Blandar man wasabin med sojan eller är det "såå svennigt"? Ligger fisken och tjippar efter andan ovanpå riset för att det är "såå färskt"? Berätta! (ps. det är Schwester, det här namnet ovan kommer upp av outgrundlig anledning)

    SvaraRadera