onsdag 17 november 2010

I Japan..

Finns det lag på att man inte får jobba över (eller längre) än till kl 18:30 två onsdagar i månaden. Dessa är satta till vecka 2 och 3 i månaden och innebär helt enkelt att alla kontorsarbetare skall bannemej hem till fru och barn.

Låter ju faktiskt bra att man har en sådan lag när det är väldigt vanligt att man jobbar över från 18-23 nästan dagligen. Jag har fått förhållningsorder om att jag inte får jobba över enligt den japanska modellen. Jag får lite ersättning för jobbet jag gör här och har inte rätt till övertidsersättning. Jag skall enligt överrenskommelse jobba 8½ timme per dag.

Om jag vill jobba över, och dessutom göra det utan ersättning, måste jag alltså fråga om lov från min handledare (sic!). Jag är ju medveten om att jag jobbar över utan lön, men så fungerar systemet här. Det är varken bra eller dåligt, det bara skiljer sig från Sverige.

Ikväll blir det en enklare restaurang med Tadashi och sen skype-möten för hela slanten. Eventuellt får jag in lite film också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar